lørdag den 3. oktober 2009

Thomas Strømsholt


Jeg har lige opdaget, at en af mine danske ynglingsforfattere har fået sin egen hjemmesiden for ikke så længe siden. Han hedder Thomas Strømsholt, og hjemmesiden er denne: http://www.tstromsholt.dk/

Strømsholt skriver gotiske horrornoveller af høj, høj klasse. Netop gotik er et nøgleord i hans fortællinger, for på en eller anden mærkelig måde lykkedes det ham at have stemme og tone som en monstrøs blanding af Sheridan Le Fanu, Ambrose Bierce, Algernon Blackwood, lidt Poe og så noget der må være ham selv, uden at det får hans prosa til på nogen måde at lyde bedaget eller hans fortællinger til af fremstå som pastiche af en gammel genre.

I et skriveaspekt er han særlig suveræn: stemning/atmosfære. I alle hans fortællinger hænger en dunkel, gotisk stemning så tæt og tung som London-fog eller som på maleriet foroven (Abtei im Eichwald af Caspar David Friedrich), der præger forsiden på mange bøger om gotikken og passende er Strømsholthjemmesidens baggrund. Strømsholt opnår denne atmosfære ved på ordklasseniveau at benytte de ellers udskældte adjektiver konstruktivt, samt bruge betydningsstærke verber og dystre similier: ''Ukrudt trængte op gennem asfalt og fliser, haverne sygnede hen i skygge fra vantrevne træer med løvtunge grene, og slyngplanter bredte sig som knudrede blodårer langs mure og facader'' (Strømsholt, ''Det møblerede værelse.'') Her kan man lære meget om fremmaning af stemning.

Derudover er det forfriskende at læse en forfatter, der strør om sig med litterære referencer, allusioner, esoteriske ord og latinske fraser på trods af at læseren måske ikke forstår dem, men de er netop med til at skabe den gotiske atmosfære - måske er det her Poe og Lovecraft titter stærkest frem.
Strømsholt er udgivet i et dusin magasiner og antologier. Jeg har haft fornøjelsen af at læse følgende af hans noveller, som jeg kan anbefale alle, der holder af et stemningsfuldt gys:

''Bibliotheca phantasiae''
''Den lede ting''
''Dr. Seidelins metode''
''Dragens ånde''
''The Furnished Room''
''Herr Liebeswerks rædselsbibliotek''

Sidstnævnte er min favorit (Jeg har endda lavet en reference til den og Strømsholt i min novelle ''Isolde',' som jeg håber ser dagens lys på et tidspunkt), og historien et glimrende eksempel på, at den litterære gotik stadig lever i dag og i Danmark, hvis ikke i bedste velgående så dog som en udød, der næger at blive manet i graven. Nu håber jeg bare, at jeg snart igen kan få en Strømsholt-historie at se i Himmelskibet - Magasinet for Fantastik, det er alt for lang tid siden.