mandag den 4. januar 2010

Læsning i 2009



På grund af flytning og alvorlig sygdom i familien har jeg ikke fået læst så meget i det foregående år, som jeg plejer, men noget er det alligevel blevet til:

Christian Haun. Jor Joe Hill. 20th Century Ghosts
Maja Lucas. Jegfortællinger
Maja Lucas. Min far kan lide fugle
Bjarne Reuter. 7A
Ed Gorman. Cage of Night
Kristian Bang Foss. Stormen i 99
Gerald Durrell. Skovturen og andre viderværdigheder
Peter Haining. The Mammoth Book of Modern Ghost Stories
Peter Straub. Natteværelset
James Herbert. The Dark
Katrine Marie Guldager. Lysgrænsen
Helle Helle. Ned til hundene
Jens Laigaard. Spøgelser - Tro, fakta og teorier
Morten Ramsland. Hundehoved
Dennis Jurgensen. Monsteret i kælderen
Richard Laimo. The Demonologist
Nick Clausen. Tidevandet
A.M. Vedsøe, Langstrup, Leis, Schubart. Poe - 4 makabre hyldester
Stephen King. Duma Key

Nogle af de største læseoplevelser har været Stomen i 99 og Jegfortællinger med deres skarpe detaljebilleder (se mere i et tidligere indlæg) sammen med Ned til hundene og sidste halvdel af Hundehoved (første del er lidt for meget skrøne/tall tale efter min smag). Stormen i 99 er faktisk ikke lige sådan at få ud af hovedet igen, måske har det noget at gøre med alle de hændelser, der er centreret om afføring i alle afskygninger. Bang Foss bruger dog beskrivelserne af kropsaffald yderst originalt, idet han motivmæssigt stiller det over for sine smukke naturbeskrivelser og derved dukke aftegningen af et tema op - det er meget elegant lavet.

I Durrells Skovturen og andre viderværdigheder findes den lange novelle ''Indgangen,'' som er den bedste og mest uhyggelige gotiske fortælling, jeg har læst de seneste år. Joe Hills novellesamling indeholder også noget af det bedste horror, jeg er stødt på i år: ''Best New Horror'' og ''Involuntary Committal'' kan kun anbefales. Fritz Leibers ''Smoke Ghost'' fra The Mammoth Book of Modern Ghost Stories var virkelig foruroligende, det samme var M. R. James' ''Oh Whistle my Lad, and I'll Come to You'' fra samme samling, selv om jeg har læst den en håndfuld gange.

Alligevel er det allerbedste i 2009 en genlæsning. Ed Gormans Cage of Night. Gorman er efter min mening en underkendt mester, og jeg har ikke før læst en roman med så fortættet og dyster atmosfære strevet i så stramt et sprog. Man kan lære meget af hans sætningskonstruktioner, den poetiske brug af anafor til stemningopbygning har jeg aldrig set så godt benyttet, og det samme gør sig gældende med hans paragraphing. Det er helt sikkert en bog jeg skal have læst snart igen.

Og der venter mange tekster i det nye år, tror jeg. Jeg er lige startet på årets første bog, Føtexsøen af Lone Aburas, som virker meget lovende.