torsdag den 15. april 2010

Der skrives løs

Diget er nu hos forlagets manusplejer, som er samme person, der læste korrektur på Hvor skyggen falder. Det kan jeg ikke være andet end tilfreds med, da hun er virkelig pertentlig, vidende og skarp (og skrap - jeg fik røde ører et par gange over nogle dumme fejl, jeg havde lavet). Nu ved jeg, at Diget kommer ud toptrimmet.

De sidste par måneder har jeg skrevet løs - endelig var der tid til mere end de 1-2 timer om dagen. Jeg har rundet 40.000 ord og bevæget mig ind i den sidste tredjedel af en ny roman - en spøgelseshistorie, men med en noget anden type gespenst end det æteriske væsen, man kender så godt.

Samtidig kan jeg ikke lade være med at redigere ''De rette omgivelser,'' en forholdsvis lang novelle på 30 sider, jeg skrev for lang tid siden. Den er inspireret af Ambrose Bierces fremragende ''The Suitable Surroundings'' og min kones favorit blandt det, hun har læst af mig. Det varer ikke så forfærdeligt længe, før den er helt færdig. Så må den ligge med de andre færdige noveller, indtil den på en eller anden måde kan komme ud engang.

Jeg kommer ikke til at skrive filmmanuskript i denne omgang - de interesserede personer kunne ikke vente, hvilket er meget forståeligt. Dog har de spurgt om de måtte vende tilbage en anden gang, og det er jeg selvfølgelig meget interesseret i.