søndag den 1. august 2010

Mange ting for

Sommerferien og en tre-ugers absolut skrivepause er ved at være slut, og det næste halve år byder på en hel del projekter. Ved at skrive dem her, kan jeg forhåbentlig holde mig fast på dem ... som en kontrakt eller pagt.

Diget indtager selvfølgelig førstepladsen på prioritetslisten. Der mangler stadig en sidste korrektur og andre mindre ting + sikkert noget jeg ikke kan forudse. Derudover skal der skrives pressemeddelelse og forsøges at få nogle medier i tale.

Den lange novelle ''De rette omgivelser'' fylder også en del. Jeg er kommet forholdsvist langt i redigeringen, men der resterer stadig en del omskrivninger.

Den seneste roman er sådan set skrevet færdig, men jeg har opdaget, at jeg mangler en enkelt scene/kapitel, der skal skrives og indsættes i den sidste tredjedel.

Sammen med en god og dramaturkyndig ven er jeg begyndt at arbejde på et manuskript til en horrorfilm. Det er spændende og givende at arbejde sammen om et projekt, hvor man skal vende ens ideer med en anden part. Forhåbentlig kan forsøget i denne form også bruges som en øvelse i at forbedre min dialogskrivning.

Sommerferiens skrivevakuum har været tiltrængt, og det har været fedt at opleve hvordan ens tanker er gået på jagt efter nye ideer. Og for et par uger siden fangede de et længe ønsket, men flygtigt bytte: Hvordan jeg kunne få romanen Under blodbøgen til at fungere (den har ligget som skamskudt dyr i min skuffe et par år). Nu kan jeg ikke vente med at få den gennemskrevet.

Som det fremgår, efterlader ovenstående ikke plads til ret meget skrivning af nye tekster. For en gangs skyld, passer det mig fint - det holder ikke for mig at have to romaner og omkring 30 noveller liggende uredigerede, slet ikke når de som nu er begyndt at ulme. Men selvfølgelig skal jeg skrive, måske bliver det til en enkelt novelle, ellers vil jeg koncentrere mig om de skriveøvelser, jeg har udtænkt for at forbedre mine svage punkter.