mandag den 7. marts 2011

Novelle og lyd

I denne uge tager jeg hul på et projekt, jeg har glædet mig til længe: at omsætte en af mine noveller, ''Folden,'' til lyd. Projektet blev født, da jeg og en god ven, Claus Gahrn, som er uddannet komponist og bl.a. arbejder som filmkomponist, talte om at lave et projekt sammen. Claus har en dejlig sund interesse for de fantastiske genrer, især science fiction, men heldigvis for mig holder han også meget af horror, for ''Folden'' er rendyrket horror.

Mange af Claus' lækre kompositioner kan høres på hans hjemmesider: http://www.clausgahrn.dk/ og  http://www.filmkomponist.dk/ , bl.a. hans musik til den prisbelønnede machinima-dokumentar Success Begets Success og den interessante danske horror-kortfilm ''Sulten.''

Nu gælder det bare om at finde den rette formel til forvandlingen fra novelle til lyd. Det bliver ikke oplæsning kombineret med lydeffekter, som man kender fra hørespil og lign., men nok mere noget ambience koblet med ordenes associationer ... Claus har en masse ideer, jeg først vil afsløre senere. Dog kommer jeg til at skulle læse lidt højt, og må derfor lide den tort at skulle høre min sprukne røst. Forhåbentlig kan den køres gennem et eller andet filter, indtil den lyder som en natradiostemme.

En lille teaser fra novellen, som handler om Martin, vordende far i gang med at tapetsere og klargøre det nyligt købte hus, da han opdager en lille fold i tapetet. Den vokser øjensynligt, når han ikke kigger ... til en mærkelig form:

Da han fik øje på tapetfolderne igen, satte han sig forbavset på trappestien og stirrede på dem.
     Der var seks nu. I en vifte med den originale øverst. Den var vokset yderligere og havde slået endnu et knæk nedad, så den bredte sig ind på det næste tapetstykke. De seks folder samlede sig i een stor fold, som krogede kviste på en gren.