lørdag den 22. februar 2014

Farvel til Tellerup

For et par uger siden stoppede Tellerup og jeg samarbejdet. Det blev til over fem gode år hos forlaget og tre bøger, som jeg er ekstremt stolt af at have fået udgivet.

Jeg tænker lidt på det hele som et kærlighedsforhold. Tellerup var min første store kærlighed - jeg havde haft et godt øje til hende siden siden min ungdom, og glæden var stor, da hun opdagede, at jeg også eksisterede.

Nu er det så slut. Vemodigt, men også rigtigt for begge parter. Det er ikke altid man passer sammen, selv om man ville ønske det.

Det har været en fantastisk oplevelse at være en del af et forholdsvis stort og professionelt forlag, som har et brand, de fleste læsere kender. Jeg har lært meget, om hele processen fra tekst til bog, om redigering, målgrupper og det mere markedsorienterede. Og jeg er blevet bedre til at skrive. Min redaktør, Louise Tellerup, har en stor del af fortjenesten for dette. Hun mestrer at fintune et manuskript, aldrig diktatorisk (ofte humoristisk, især når forfatteren uforvarende forveksler jysk dialekt med rigsdansk), men i dialog med forfatteren, som altid har det sidste ord.

Efter nogle år bliver de fleste profesionelle relationer til personlige, tror jeg. Sådan har det også været med Tellerup og mig, og jeg tror, det sværeste nu bliver at undvære den personlige snak og mailen frem og tilbage.

Jeg vil anbefale alle, som har et manuskript, de gerne vil have udgivet, at overveje Tellerup som forlag, især hvis ens målgruppe først og fremmest er unge/unge voksne.

For mig og mine manuskripter bliver det spændende at se, hvad der vil ske i fremtiden.